- מהי נוכחות – עמוקה, טובה, תומכת עבורי, בשדה ההורות ובכלל?
- מתי זה קשה? ולמה?
- מה קורה או מתאפשר כשזה מתקיים?
- איך זה נראה כשאני לא בנוכחות?
- מתי אני מאבדת את זה?
- לאיזה תנאים אני זקוקה כדי להיות ב'מוד' הזה המיטיב?
- היכרות רכה ומקבלת איתי, כהורה, ועם הצרכים שלי – התיידדות מחדש
- איך לזהות אותם? איך לתקשר אותם?
- מה תפקיד הסביבה בכל זה – מתי זה יותר קל ו'זורם' ומתאפשר? ומתי פחות?
- מהם הצרכים של הילד/ה/ים/ות שלי? ומהו הקשר הנכון שלי אליהם?
- והיכן הוא, ה'גביע הקדוש' – האיזון ביניהם – בין הצרכים שלי לשלהםן? איזון חי ומתהווה…
- מה אני מרגיש.ה כשמקשיבים לי? כשממש מקשיבים לי? ואיך ההרגשה כשלא?
- מה מתרחש כשאני באמת מקשיבה לילדים? וכשאני לא?
- מה מפריע לי להקשיב? מה מונע ממני?
- ומה תומך ומאפשר הקשבה טובה ורחבה?
- המיומנות שנפגוש: קשב פנימה והחוצה – Dual Awareness
- וגם נדבר קצת על המושג 'סדר האהבה' – Order of Love, שמגיע מהשדה של קונסטלציה משפחתית.
- איך להתנהל בנוכחות רגשות עזים ומציפים בהורות/בבית?
- בואו נכיר רגע לעומק ובנחת את מערכת היחסים בין ה'אני' לסביבה שלי
- נתוודע לרעיונות של שפת ה'פרזנס', שפת ה'חלקים', ו'כרגע'
- מהי המשמעות של תפישות והנחות בסיסיות של להאמין בילדים, להאמין להם, לבטוח בהם ובתנועת החיים?
- עבודה עם ייצוגים ככלי אישי והורי
- נזמין את איכות ה'אני מאמינה לך' לתוך האינטראקציות שלנו
- נכיר ציטוטים רלוונטיים של ג'נדלין, אבי גישת ההתמקדות.
- נעבוד בתרגול של הנחת ייצוגים למשפחה שלי, מתוך כוונה לראיית הנפשות הפועלות בה הן בתור עצמםן והן בתור חלק מהמערכת שבה הן חיות ופועלות.
- בלי גינוי, ובלי עומס של תוויות חברתיות – בואו נכיר מהם הגבולות עבורי – בתוכי, מול החברה, מול המשפחה…
- נפגש עם הגבולות בהורות שלי פעם ועכשיו
- נכיר את נקודת המבט על גבולות בגישת ההורות המכבדת
- ונתרגל את כל אלה על נושא שמאתגר גבולות
- לכל ילד וילדה במשפחה יש ייחוד (וגם לכל אחד.ת מההורים), ויש גם כוונה משלו והתפתחות ייחודית בעולם. מה יקרה כשאתבונן על המשפחה שלי באופן הזה?
- ואם מתבוננים כך – איזה ארגון חדש ורענן (ונכון) רוצה להיווצר אצלנו?
- מהו סדר האהבה ע"פ הלינגר והקונסטלציה המשפחתית?
- משאבים של סדר האהבה במשפחה שלי שרלוונטיים ומקדמים
- זווית ההתבוננות של הורות מכבדת – לא לפתור להם בעיות. ויש לזה כמה סיבות…
- ומה אפשר לעשות במקום? בדרך כלל, עצירה, שהייה ו/או הפוגה מול בעיות מקדמת אותן בדרך הכי טובה והכי מהירה. בואו להכיר ולהרגיש את זה. ואולי להביא את זה אליכםן.
- מהי קבלה רדיקאלית? למה היא טובה? ואיך מסגלים אותה ומביאים אותה לאקלים המשפחתי?
- תזכורת לסדר האהבה
- נכיר את הרעיון של דיבור ב'עין הסערה'
- ונתרגל באופן אישי משהו שיעניק לנו עיגון לכל זה
- אחריות ורגשות אשם – שני עולמות רגש ותוכן קרובים אך שונים
- הסתכלות מנקודת המבט של 'הורות מכבדת' על המקור של שניהם ופעולתם השונה בעולם.
- נכיר ונעבוד מתוך החוויה השונה ותנועת החיים השונה של שתי האיכויות
- ונכיר גם דרך עבודה עם אקסיומות שמרככות, מעשירות ומקלות על ניהול החלטות וסיטואציות.
- שתי איכויות הללו, שבשלן כנראה הגענו להורות, נוטות לסגת אל 'אחורי הבמה' בהמולת היום-יום.
- בואו נכיר אותן שוב בתוכי, ונתרגל קצת
- נכיר את המשחקיות בגישת הורות מכבדת
- נקרא טקסט של ג'נדלין, שרלוונטי מאד ותומך בהנכחתן
- ואולי נספיק גם לראות הדגמת התמקדות
- מפגש עם נוכחות החזון לעומת המציאות. איך לשלב ביניהם?
- נכיר את המודל התיאורטי שמאחורי הקסם של ההתמקדות שרלוונטי מאד להורות. (להבדיל מ'מחשבה בוראת מציאות')
- עבודה עם ייצוגים ושאלות מקדמות. למשל: 'ומה עוד צריך להיות כאן?'
- איך הזמן מתפקד בהורות? ומה בו 'מפעיל' אותי? מתי הוא תומך ומתי מעמיס?
- על איכויות שונות של זמן, גם לא זמן ליניארי
- נעשה 'קרוסינג' (מושג בהתמקדות שמתייחס להשאה מתחום אחר) בין זמן ומול איכויות אחרות בחיינו – ונלמד מהקשר המתהווה ביניהם.
- כמה שהביקורת נוכחת בחיינו ובהורות שלנו! איזה משאבים יש לנו להרגיש ראויים ונראים?
- בואו נפתח מיומנויות מול המבקר.ת הפנימי.ת
- וגם 'אוונרשיפ' (ownership) על המתרחש בי
- ההווה שלנו, יחד עם כל נסיון העבר ההורי והכללי שלנו, קיים ועשיר וכולל כבר את הידע והתנועה הנכונה בתוכו מול מצבים עכשווים.
- היכרות עם התשתית התיאורטית של ההתמקדות מול זה
- התמקדות מתוך הגוף השלם – תרגיל אישי (במצלמות סגורות, אם נוח יותר) למציאת תנועת החיים הבאה
- מרגע שנהיינו הורים – יש כל כך הרבה מגבלות שכרוכות בכך (וגם אפשרויות חדשות שנפתחות, כמובן)
- בואו נתבונן על מגבלות שמקדמות, ועל דרגות החופש שבהן שיוצרות מורכבות וחדשנות
- מהי/מהן המגבלות הקיימות בתוכי, במערכת שלי?
- מה ניתן ליצור מהן/איתן/בזכותן?
- נעזר במושג מתוך ההתמקדות – 'פוזיטיב אימפליינג' – Positive implying – כדי לפעול בתוך הסביבה המורכבת הזו
- מהות ועיקר הזיקה של ההורות היא לקשר, לחיבור ולתמיכה ביצירת הנפרדות. זוהי מורכבות מאד עדינה. בואו נכיר אותה קצת יותר כדי לחוש טוב בתוכה ולנוע בגמישות הנדרשת.
- חזרה על איכות ה'קבלה הרדיקאלית' בהורות והרלוונטיות שלה להמשך תמיכה בקשר ההורי
- נעבוד עם ייצוגים כדי לאפשר לנו נקודות מבט חיצוניות ופנימיות אחרות
- לפעמים מבט רטרוספקטיבי לעבר (גם אם הקרוב), מעניק לנו כוחות, ידע ומשאבים. זהו מעין סיכום.
- נלמד עוד הזמנה ומיומנות חשובה, פשוטה, אך רבת עוצמה והשפעה בהורות שלנו
- ובכלל נחשוב מחדש (יחד עם כל הכלים שספגנו) על תקשורת במרחב המשפחתי
- מה היא הורות מכבדת עבורי? אם הייתי מעצב.ת אותה בדמות הנכונה עבורי-עבורנו – איך היא היתה נראית? ומרגישה?
- מהו 'לב העניין' עבורי? איך לשמור אותו חי ופועם?
- תאריך שמור למקרה של ביטול סדנא מסיבות של כוח עליון או מחלה, חלילה.