סדרת מפגשים מודולרית בגישת 'התמקדות בהורות מכבדת'

- סילבוס -

  • מהי נוכחות – עמוקה, טובה, תומכת עבורי, בשדה ההורות ובכלל?
  • מתי זה קשה? ולמה?
  • מה קורה או מתאפשר כשזה מתקיים?
  • איך זה נראה כשאני לא בנוכחות?
  • מתי אני מאבדת את זה?
  • לאיזה תנאים אני זקוקה כדי להיות ב'מוד' הזה המיטיב?
  • היכרות רכה ומקבלת איתי, כהורה, ועם הצרכים שלי – התיידדות מחדש
  • איך לזהות אותם? איך לתקשר אותם?
  • מה תפקיד הסביבה בכל זה – מתי זה יותר קל ו'זורם' ומתאפשר? ומתי פחות?
  • מהם הצרכים של הילד/ה/ים/ות שלי? ומהו הקשר הנכון שלי אליהם?
  • והיכן הוא, ה'גביע הקדוש' – האיזון ביניהם – בין הצרכים שלי לשלהםן? איזון חי ומתהווה…
  • מה אני מרגיש.ה כשמקשיבים לי? כשממש מקשיבים לי? ואיך ההרגשה כשלא?
  • מה מתרחש כשאני באמת מקשיבה לילדים? וכשאני לא?
  • מה מפריע לי להקשיב? מה מונע ממני?
  • ומה תומך ומאפשר הקשבה טובה ורחבה?
  • המיומנות שנפגוש: קשב פנימה והחוצה – Dual Awareness
  • וגם נדבר קצת על המושג 'סדר האהבה' – Order of Love, שמגיע מהשדה של קונסטלציה משפחתית.
  • איך להתנהל בנוכחות רגשות עזים ומציפים בהורות/בבית?
  • בואו נכיר רגע לעומק ובנחת את מערכת היחסים בין ה'אני' לסביבה שלי
  • נתוודע לרעיונות של שפת ה'פרזנס', שפת ה'חלקים', ו'כרגע'
  • מהי המשמעות של תפישות והנחות בסיסיות של להאמין בילדים, להאמין להם, לבטוח בהם ובתנועת החיים?
  • עבודה עם ייצוגים ככלי אישי והורי
  • נזמין את איכות ה'אני מאמינה לך' לתוך האינטראקציות שלנו
  • נכיר ציטוטים רלוונטיים של ג'נדלין, אבי גישת ההתמקדות.
  • נעבוד בתרגול של הנחת ייצוגים למשפחה שלי, מתוך כוונה לראיית הנפשות הפועלות בה הן בתור עצמםן והן בתור חלק מהמערכת שבה הן חיות ופועלות.
  • בלי גינוי, ובלי עומס של תוויות חברתיות – בואו נכיר מהם הגבולות עבורי – בתוכי, מול החברה, מול המשפחה…
  • נפגש עם הגבולות בהורות שלי פעם ועכשיו
  • נכיר את נקודת המבט על גבולות בגישת ההורות המכבדת
  • ונתרגל את כל אלה על נושא שמאתגר גבולות
  • לכל ילד וילדה במשפחה יש ייחוד (וגם לכל אחד.ת מההורים), ויש גם כוונה משלו והתפתחות ייחודית בעולם. מה יקרה כשאתבונן על המשפחה שלי באופן הזה?
  • ואם מתבוננים כך – איזה ארגון חדש ורענן (ונכון) רוצה להיווצר אצלנו?
  • מהו סדר האהבה ע"פ הלינגר והקונסטלציה המשפחתית?
  • משאבים של סדר האהבה במשפחה שלי שרלוונטיים ומקדמים
  • זווית ההתבוננות של הורות מכבדת – לא לפתור להם בעיות. ויש לזה כמה סיבות…
  • ומה אפשר לעשות במקום? בדרך כלל, עצירה, שהייה ו/או הפוגה מול בעיות מקדמת אותן בדרך הכי טובה והכי מהירה. בואו להכיר ולהרגיש את זה. ואולי להביא את זה אליכםן.
  • מהי קבלה רדיקאלית? למה היא טובה? ואיך מסגלים אותה ומביאים אותה לאקלים המשפחתי?
  • תזכורת לסדר האהבה
  • נכיר את הרעיון של דיבור ב'עין הסערה'
  • ונתרגל באופן אישי משהו שיעניק לנו עיגון לכל זה
  • אחריות ורגשות אשם – שני עולמות רגש ותוכן קרובים אך שונים
  • הסתכלות מנקודת המבט של 'הורות מכבדת' על המקור של שניהם ופעולתם השונה בעולם.
  • נכיר ונעבוד מתוך החוויה השונה ותנועת החיים השונה של שתי האיכויות
  • ונכיר גם דרך עבודה עם אקסיומות שמרככות, מעשירות ומקלות על ניהול החלטות וסיטואציות.
  • שתי איכויות הללו, שבשלן כנראה הגענו להורות, נוטות לסגת אל 'אחורי הבמה' בהמולת היום-יום.
  • בואו נכיר אותן שוב בתוכי, ונתרגל קצת
  • נכיר את המשחקיות בגישת הורות מכבדת
  • נקרא טקסט של ג'נדלין, שרלוונטי מאד ותומך בהנכחתן
  • ואולי נספיק גם לראות הדגמת התמקדות
  • מפגש עם נוכחות החזון לעומת המציאות. איך לשלב ביניהם?
  • נכיר את המודל התיאורטי שמאחורי הקסם של ההתמקדות שרלוונטי מאד להורות. (להבדיל מ'מחשבה בוראת מציאות')
  • עבודה עם ייצוגים ושאלות מקדמות. למשל: 'ומה עוד צריך להיות כאן?'
  • איך הזמן מתפקד בהורות? ומה בו 'מפעיל' אותי? מתי הוא תומך ומתי מעמיס?
  • על איכויות שונות של זמן, גם לא זמן ליניארי
  • נעשה 'קרוסינג' (מושג בהתמקדות שמתייחס להשאה מתחום אחר) בין זמן ומול איכויות אחרות בחיינו – ונלמד מהקשר המתהווה ביניהם.
  • כמה שהביקורת נוכחת בחיינו ובהורות שלנו! איזה משאבים יש לנו להרגיש ראויים ונראים?
  • בואו נפתח מיומנויות מול המבקר.ת הפנימי.ת
  • וגם 'אוונרשיפ' (ownership) על המתרחש בי
  • ההווה שלנו, יחד עם כל נסיון העבר ההורי והכללי שלנו, קיים ועשיר וכולל כבר את הידע והתנועה הנכונה בתוכו מול מצבים עכשווים.
  • היכרות עם התשתית התיאורטית של ההתמקדות מול זה
  • התמקדות מתוך הגוף השלם – תרגיל אישי (במצלמות סגורות, אם נוח יותר) למציאת תנועת החיים הבאה
  • מרגע שנהיינו הורים – יש כל כך הרבה מגבלות שכרוכות בכך (וגם אפשרויות חדשות שנפתחות, כמובן)
  • בואו נתבונן על מגבלות שמקדמות, ועל דרגות החופש שבהן שיוצרות מורכבות וחדשנות
  • מהי/מהן המגבלות הקיימות בתוכי, במערכת שלי?
  • מה ניתן ליצור מהן/איתן/בזכותן?
  • נעזר במושג מתוך ההתמקדות – 'פוזיטיב אימפליינג' – Positive implying – כדי לפעול בתוך הסביבה המורכבת הזו
  • מהות ועיקר הזיקה של ההורות היא לקשר, לחיבור ולתמיכה ביצירת הנפרדות. זוהי מורכבות מאד עדינה. בואו נכיר אותה קצת יותר כדי לחוש טוב בתוכה ולנוע בגמישות הנדרשת.
  • חזרה על איכות ה'קבלה הרדיקאלית' בהורות והרלוונטיות שלה להמשך תמיכה בקשר ההורי
  • נעבוד עם ייצוגים כדי לאפשר לנו נקודות מבט חיצוניות ופנימיות אחרות
  • לפעמים מבט רטרוספקטיבי לעבר (גם אם הקרוב), מעניק לנו כוחות, ידע ומשאבים. זהו מעין סיכום.
  • נלמד עוד הזמנה ומיומנות חשובה, פשוטה, אך רבת עוצמה והשפעה בהורות שלנו
  • ובכלל נחשוב מחדש (יחד עם כל הכלים שספגנו) על תקשורת במרחב המשפחתי
  • מה היא הורות מכבדת עבורי? אם הייתי מעצב.ת אותה בדמות הנכונה עבורי-עבורנו – איך היא היתה נראית? ומרגישה?
  • מהו 'לב העניין' עבורי? איך לשמור אותו חי ופועם?
  • תאריך שמור למקרה של ביטול סדנא מסיבות של כוח עליון או מחלה, חלילה.